شاید تغییر مسیر احتمالی فیسبوک از شبکههای اجتماعی عمومیتر بهسمت پیامرسانی خصوصی، آنچنان با استقبال مناسب کاربران و کارشناسان روبهرو نشد. دراینمیان، اخبار دیگر دربارهی تصمیمهای آتی زاکربرگ برای فیسبوک شاید توجه بیشتری بهخود جلب کنند. یکی از تصمیمهای مهم، ورود به حوزهی رمزارز از سوی فیسبوک است که مدتها هم موضوع گمانهزنیها و شایعات رسانهای بود.
والاستریت ژورنال در گزارشی جدید، جزئیاتی از برنامهی فیسبوک در حوزهی ارز دیجیتال ارائه کرد. غول شبکههای اجتماعی احتمالا بهدنبال شرکای تجاری متعدد باشد که در دستههای گوناگون تجارت آنلاین و مدیریت مالی فعالیت میکنند. تلاش اصلی آنها توسعهی نفوذ قابلیتهای آتی مبتنیبر بلاکچین خواهد بود. شرکای احتمالی فیسبوک در پروژهی جدید با درخواست همکاری در سرمایهگذاری یکمیلیارد دلاری روبهرو شدهاند؛ سرمایهگذاریای که احتمالا برای پشتیبانی از ارز دیجیتال فیسبوک استفاده خواهد شد تا نوسانهای ذاتی دنیای رمزارز را در سکهی مدنظر آنها از بین ببرد. این نوسانها تاکنون بهعنوان مانعی اصلی بر سر راه کاربردپذیری عمومی ارز دیجیتال قرار داشتهاند. ارائهی فیسبوک، خصوصا برای شرکتهای تجاری، شامل مزیتهایی همچون کارمزدهای کمتر درمقایسهبا کارتهای اعتباری میشود.
برخی تحلیلگران در اظهارنظرهایی سریع ادعا کردند اقدام فیسبوک مبنیبر کاهش نرخ کارمزدها، توانایی آنها برای درآمدزایی کوتاهمدت از فرایندهای پرداخت را کاهش خواهد داد. البته اگر هدف نهایی از ارائهی رمزارز، افزایش زمان سپریشده در پلتفرم آنها باشد، کاهش درآمد از سرویس پرداخت مسئلهی آنچنان مهمی نخواهد بود.
بهنظر میرسد فیسبوک بهصورت جدی مشغول توسعهی زیرساختها برای ارائهی بازارچهی اختصاصی باشد. در کنفرانس اخیر F8 این شرکت، صحبت زیادی از فناوریهای بلاکچین نشد؛ اما زاکربرگ در صحبتهایش که حول تغییر کاربری فیسبوک برای افراد بود، اشارههای متعددی به گردش پول در پلتفرم کرد.
زاکربرگ در سخنرانی اخیر کنفرانس F8 گفت:
اعتقاد دارم ارسال پول به افراد دیگر باید بهآسانی ارسال عکس باشد.
مدیرعامل فیسبوک در صحبتهایش به روشهای پرداخت امن و ساده اشاره کرد که در چشمانداز آتی فیسبوک مبتنیبر حریم خصوصی، سهم مهمی خواهد داشت. احتمالا تصمیم مذکور فراتر از امکاناتی همچون پرداخت شخصبهشخص خواهد بود که در سرویسهایی همچون Venmo و اپلیکیشن پیامرسان مسنجر عرضه شوند. مدیران فیسبوک در یادداشتهای متعدد، به بهبودهایی با تمرکز بر تجارت الکترونیک اشاره کردهاند. از میان آنها، میتوان به پرداخت بهینهتر در «پاساژ دیجیتال اینستاگرام» اشاره کرد. بهعلاوه، قابلیتهایی همچون استیکرهای کمک مالی و قابلیتهایی برای نمایش محصولات کسبوکارهای کوچک در واتساپ هم در میان برنامههای فیسبوک دیده میشود.
واتساپ را میتوان نقطهی تمرکز فیسبوک در رویکردهای تجارت الکترونیک دانست. آنها در کنفرانس F8، ادعا کردند قابلیت Whatsapp Pay که اکنون بهصورت محدود در هند وجود دارد، تا پایان سال به کشورهای متعدد دیگر هم وارد خواهد شد. پلتفرم مذکور اکنون برمبنای بلاکچین نیست و تنها برای پرداختهای فردبهفرد استفاده میشود. دراینمیان، استفادهی ۸۰ درصد از کسبوکارهای کوچک هند از واتساپ، شاید دلیلی بر توسعهی قابلیت پردازش پرداخت فیسبوک در آیندهی نزدیک باشد.
در دسامبر گذشته، بلومبرگ گزارشی منتشر کرد که ارائهی سکهی رمزنگاریشده فیسبوک را در هند محتمل میدانست. طبق ادعای گزارش، از سکهی مدنظر ابتدا کارگران هندی خارج از کشور برای ارسال پول به خانوادههایشان استفاده خواهند کرد.
بخش دیگری از گزارش والاستریت ژورنال ادعا میکند شاید سکهی مدنظر فیسبوک به اکوسیستم درآمدزای آنها در حوزهی تبلیغات اضافه شود. پروژهی مذکور که هنوز درحالبررسی داخلی در فیسبوک است، احتمالا برای هر دو طرف سیستم تبلیغات مفید و کارآمد باشد. تبلیغدهندهها با استفاده از سکهی فیسبوک هزینهی تبلیغات را میپردازند و احتمالا کاربران هم بهخاطر تماشای تبلیغات یا تعامل با آنها، پاداشی بهصورت رمزارز دریافت خواهند کرد.
سناریوی بالا شبیه به ایدههای متعددی است که امروزه در دنیای ارز دیجیتال دیده میشود؛ ایدههایی که نمونههایی از آنها را مرورگر Brave اجرا کرد. این مرورگر بهخاطر کلیک روی تبلیغات به کاربران توکن پرداخت میکند. چنین ایدههای اعتقاد دارند که تبلیغات بهجای ثروتمندترکردن غولهای فناوری باید در جهتی باشند که به کاربران بهخاطر توجه به محتوای تبلیغاتی هزینه پرداخت کنند.
دربارهی فیسبوک، ارجرای ایدهی پرداخت به کاربران نشاندهندهی آیندهی احتمالی کسبوکار تبلیغات آنها خواهد بود؛ آیندهای که احتمالا با تمرکز بیشتر شرکت روی حریم خصوصی و اجرای احتمالی ایدههای مذکور، دستخوش تغییر میشود. البته ایدهی نهایی فیسبوک نیز آن است که سکههای دیجیتال و کاربران متصل به آنها، تاحدممکن در پلتفرم خود شرکت باقی بمانند.
جاشوا گانز، استاد دانشگاه تورنتو، دربارهی برنامههای آتی فیسبوک در حوزههای مذکور میگوید:
معتقدم همهی فعالیتهای فیسبوک با هدف افزایش تعامل با پلتفرم خودشان انجام میشود.
استاد دانشگاه تورنتو اعتقاد دارد ارسال پول به کسبوکارها مسئلهی مهمی خواهد بود. کسبوکارها درمقایسهبا افراد عادی بهاحتمال بیشتری سکههای دریافتشده را در اواخر ماه نقد میکنند تا به پول واقعی دسترسی داشته باشند. بهعلاوه، گانز شک دارد فیسبوک بهخاطر تماشای تبلیغات به کاربران پول پرداخت کند؛ مگر اینکه بهصورت تخفیف یا امتیاز وفاداری بهخاطر خرید محصولی ازطریق تبلیغات فیسبوک باشد. در بخش کسبوکارها، تشویق آنها به پرداخت هزینهی تبلیغات با استفاده از سکهی فیسبوک، شاید درنهایت روشی مناسب برای جلوگیری از خروج پول از پلتفرم شرکت باشد.
والاستریت ژورنال تخمین میزند رویکرد فیسبوک بهسمت بلاکچین احتمالا شبیه به سیستمهای وفاداری مشتری باشد. در روش احتمالی، توکنهایی به افراد پرداخت میشود که میتوانند برای خرید سرویسهای فیسبوک استفاده کنند یا در جایی دیگر بهکمک شرکای تجاری آنها را نقد کنند. چنین رویکردی را قبلا شرکتهای فناوری دیگر در پیش گرفتهاند. اوبر قابلیتی به اسم Uber Cash دارد که بهخاطر خرید با پول مبتنیبر اپلیکیشن در داخل و خارج از اوبر، به کاربران پاداش داده میشود.
بهاعتقاد گانز، رویکردهایی همچون Apple Card هم روندی شبیه به سناریوی مذکور دارد. کوپرتینوییها قابلیتی عرضه کردهاند که با تمام شعارهایشان دربارهی انقلاب در صنعت کارتهای اعتباری، دکوری جذاب برای خریدن هرچهبیشتر محصولات و اپلیکیشنهای خودشان خواهد بود.
یکی از سخنگویان فیسبوک در اظهارنظری دربارهی پیشبینیها گفت:
فیسبوک نیز مانند بسیاری از شرکتهای دیگر، بهدنبال راههایی برای افزایش کاربرد بلاکچین است. گروه کوچک کنونی در شرکت، مشغول کشف کاربردهای متنوع برای این فناوری هستند.
فیسبوک هنوز با مشکلات متعددی روبهرو است؛ مشکلاتی که از مدیریت سیستم تا بهبود اعتماد کاربران به حریم خصوصی را شامل میشود. بهعلاوه، شناسایی روشی برای ورودوخروج پول در سیستم ارزی جدید هم در میان مشکلات غول شبکهی اجتماعی قرار دارد. ورودوخروج پول به اکوسیستم در ارزهای دیجیتال دیگر را صرافیها بهراحتی انجام میدهند.
اگر بپذیریم iMac باعث نجات اپل در سالهای اولیه شد، تیم طراحی آن موسوم به Industrial Design را باید عامل اصلی معرفی کنیم و آن را اسلحهی مخفی کوپرتینوییها در سالهای گذشته بدانیم؛ تیمی که همیشه و حتی پس از توسعهی محصولات کوچک ماند و موفقیتهای خود را تکرار کرد.
گروه ID در اپل که برخی اوقات بهنام IDg شناخته میشود، دهها سال با مدیریت جانی آیو مشهور فعالیت کرده و تغییر زیادی هم تجربه نکرده بود. این گروه همیشه کوچک، سرّی و یکی از پایههای حیاتی اپل بود. دنیل دِلولیس، یکی از اعضای گروه که بهتازگی کمپ اپل را ترک کرده، سابقهی کار ۲۸ ساله در اپل دارد و حتی در پروژهی Mac Color Classic دخیل بود. ریکو زورکندورفر نیز گروه طراحی را ترک خواهد کرد. او ۱۵ سابقهی کار در اپل دارد که در پروژههای مهمی همچون آیفون و اپلواچ هم حضور داشته است.
میکلو سیلوانتو که با پروژههایی همچون آیفون و ایرپاد و اپلواچ شناخته میشود، هشت سال سابقهی فعالیت در اپل دارد. جولیان هونیگ، چهارمین فردی است که اپل را بهزودی ترک میکند. او از سال ۲۰۱۰ در شرکت مشغولبهکار بوده است.
جانی آیو مدیر شناختهشدهی تیم طراحی اپل در مصاحبهای در سال ۲۰۱۴ با نیویورکتایمز گفته بود:
نوآوری در اپل همیشه کاری تیمی بوده است. در چنین موردی، همیشه چند گروه کوچک داشتیم که باهم کار میکردند. تیم ID، تیم بسیار کوچکی است. ما ۱۵ تا ۲۰ سال سابقهی همکاری داریم.
چنین اظهارنظرهایی از اعضای داخلی اپل، این تصور را ایجاد کردهاند که پیوستن به گروه طراحی شرکت بسیار دشوار خواهد بود و هیچکس هم آنها را ترک نمیکند. چنین تصوری درست نیست. حتی پیش از سال جاری که چهار نفر از گروه طراحی استعفا دادند، چنان تصوراتی صحیح نبود. البته گروه ID حداقل از سال ۲۰۰۰ بهبعد، ثباتی نسبی داشته است.
درحالحاضر، ۲۰ تا ۲۲ نفر در ID فعالیت میکنند. همین نبود قطعیت در تعداد اعضای گروه، یکی از نشانههای سرّی و محرمانهبودن آن بهشمار میرود. درواقع، نمیدانید چه فردی عضو گروه طراحی اصلی و چه کسی طراح معمولی در اپل است. بههرحال با احتساب تعداد مذکور بهعنوان اعضای تیم اصلی طراحی اپل، میتوان ادعا کرد کوپرتینوییها امسال یکپنجم از اعضای تیم طراحی را از دست دادهاند. البته اعضای ID امروز دوبرابر تعداد اولیه شدهاند.
در سال ۱۹۸۹، اپل میخواست رابرت برونر را بهعنوان طراح استخدام کند. آنها تمایل زیادی به استخدام رابرت داشتند و او نیز چندباری به این درخواست پاسخ منفی داده بود. درنهایت، کوپرتینوییها با شرایط او کنار آمدند. او فقط بهعنوان مدیر و با وظیفهی مدیریت سفارشهای طراحی به شرکتهای دیگر فعالیت نمیکرد؛ بلکه مجوز داشت تیم اختصاصی خودش را در داخل اپل تشکیل دهد.
اولین طراح اپل تعریف کاملی از جزئیات تیم مدنظرش داشت و همیشه به کوچکبودن آن اصرار میکرد. تشکیل تیم تا سال ۱۹۹۱ طول کشید؛ چون او ابتدا بهدنبال آمادهسازی محلی الهامبخش برای فعالیت طراحان بود. منظور رابرت، مکانی فیزیکی در ساختمان اپل بود که بهاندازهی کافی از کمپ Infinite Loop و درنتیجه از تیمهای مدیریتی دور باشد.
هدف از طراحی مکان فیزیکی مجزا، جذابکردن محیط برای طراحان دیگر هم بود. در آن سالها، هیچ طراحی حاضر به کارکردن در اپل نمیشد؛ چراکه شرکت هیچ جذابیتی برای آنها نداشت. برونر برای حل همین مسئله دستبهکار شد. او محصولاتی خاص طراحی کرد و با چاپکردن تصاویر آنها در جلد مجلات معروف آن سالها، توجه بسیاری را به خود و تیمش جلب کرد. طرحهای مفهومی بالاخره نتیجه دادند و توجه افراد برای استخدام در اپل جلب شد.
تا سال ۱۹۹۱، اولین تیم ID با ۶ عضو تشکیل شد. از میان آنها، ۵ نفر ازجمله برونر، تا سال ۲۰۰۰ شرکت را ترک کردند. تنها عضو باقیمانده دلولیس بود که او هم امسال اپل را ترک کرد.
از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴، افراد مهمی به تیم طراحی اپل افزوده شدند. در میان آنها، دنی کاستر بود که در سال ۲۰۱۶ به شرکت گوپرو رفت. بهعلاوه، بارت آندره و جانی آیو هم در همان سالها به اپل پیوستند.
از میان طراحان اپل، جانی آیو بیشترین شهرت را دارد. البته، آندره نیز که از اعضای اولیه بود، سابقهای درخشان و مملو از پتنتهای گوناگون دارد. از میان صدها محصول و پتنتی که آندره طراحی کرد، آیپد اولیه را میتوان یکی از محصولات شاخص او نام برد.
آندره تا سال ۱۹۹۶ که برونر شرکت را ترک کرد، مدیریت تیم را برعهده نداشت. البته، او مسئول استخدام طراحان جدید برای ID بود. از میان افرادی که آندره استخدام کرد، میتوان کریستوفر استرینگر را مثال زد که روی پروژهی PowerBooks فعال بود. ریچارد هاوارث هم مانند استرینگر در سال ۱۹۹۵ به تیم طراحی اضافه شد. هاوارث بعدا در جریان ساخت اپلپارک مدتی جایگزین موقت آیو شد؛ اما استرینگر در سال ۲۰۱۶ شرکت را ترک کرد.
پس از استخدامهای اولیه در دههی ۱۹۹۰، دیگر تشخیص اعضای واقعی گروه ID تقریبا غیرممکن شد. البته، تصور این موضوع کاملا اشتباه است که اپل فقط ۲۲ طراح دارد؛ درحالیکه رقیبی همچون سامسونگ، هزاران طراح دارد. درواقع، کوپرتینوییها طراحان بسیار زیادی دارند که در گروه ID عضو نیستند.
اگر چند دهه قبل زندگی میکردیم، میتوانستیم با استفاده از کتابچههای مشهور تلفن آمریکاییها، کارمندان شرکتهای مختلف را شناسایی کنیم. امروز لینکدین چنین کاری برای ما انجام میدهد. البته، باوجودآنکه میتوان اطلاعاتی کلی از شبکهی اجتماعی کسبوکار بهدست آورد، جزئیات زیادی دردسترس نیستند.
هاوارث بهعنوان مثالی از اعضای تیم طراحی اپل، در پروفایل لینکدین خود فقط از عبارت طراح (Designer) استفاده میکند و حتی عبارت Industrial Designer هم در صفحهی شخصی او دیده نمیشود. آلان دای، یکی از اعضای جدید تیم است که درکنار هاوارث، برخی از مسئولیتهای آیو را انجام میداد. او هم در صفحهی شخصی خود، تنها از عبارت Creative Director, Apple استفاده میکند. جانی آیو نیز بهصورت عمدی نام خود را با غلط املایی مینویسد و درنتیجه، نمیتوان بهعنوانهای شغلی در پروفایل لینکدین کارمندان اپل اعتماد کرد.
درنهایت، باتوجهبه اینکه افراد در پروفایل لینکدین خود سهوا یا عمدا عبارتهای اشتباهی مینویسند، نمیتوان اعضای گروه ID اپل را بهراحتی در لینکدین پیدا کرد. بهعلاوه بسیاری از افراد تا زمانیکه بهدنبال شغل نباشند، پروفایل لینکدین را بهروز نمیکنند. البته، پیداکردن طراحان عادی اپل در لینکدین کمی آسانتر خواهد بود.
تا اینجا میدانیم کاربران عادی و حتی کارشناسان و خبرنگاران دنیای فناوری، نمیتوانند بهراحتی اعضای گروه ID اپل را شناسایی کنند. جالب است بدانید حتی جان اسکالی هم در زمان فعالیت بهعنوان مدیرعامل، دسترسی فیزیکی به دفاتر گروه طراحی نداشت.
تیم طراحی پس از جایگزینشدن اسکالی، همچنان به کار خود ادامه داد. حتی در زمانیکه اپل در مسیر سقوط بود، تیم طراحی بدون تغییر فعالیت میکرد. سپس، استیو جابز به اپل بازگشت. گروه ID بدون تغییر ماند؛ اما قدرتش کمی دستخوش تغییر شد. قدرت و اختیارات جدید باعث شد دستهای از موفقترین محصولات تاریخ را ببینیم؛ موفقیتی که ثروت را برای اپل بههمراه داشت.
موقعیت و مسئولیت و شرایط کاری هیچیک از اعضای ID مشخص نیست. ما حتی نام اعضای تیم را هم نمیدانیم؛ درنتیجه، سهم آنها از سود شرکت و درآمد نیز مشخص نخواهد بود. درنهایت، میتوان تخمین زد که اگر فردی عضو ID باشد، حتما درآمد درخورتوجهی خواهد داشت که البته تصوری معقول بهنظر میرسد.
گروه طراحی اپل همیشه راههای جدیدی برای حل مشکلات پیدا میکند. بسیاری اوقات میبینیم راه طراحیشدهی آنها، به تنها راه برای حل مسائل گوناگون تبدیل میشود. راهکار آنها همان راهکاری میشود که گویی همیشه باید میبود. درادامه نیز همین راهکارها را شرکتهای دیگر بهکار میگیرند. استعداد موجود در تیم طراحی اپل مثالزدنی است. بهعنوان عضوی از ID، همین که همهی دنیا از محصول شما استفاده کنند، پاداشی بزرگ خواهد بود. البته، درآمد هم قطعا بد نیست.
آیا شما هم پس از باز کردن مرورگر فایرفاکس با مشکل غیرفعال شدن غیرمنتظرهی همهی افزونههای خود مواجه شدهاند؟ باید بگوییم که شما تنها کاربری نیستند که چنین مشکلی را تجربه کرده است.
بنابه گزارشها، یک مشکل نرمافزاری بر تمامی افزونههای فایرفاکس اثر گذاشته و باعث شده تا همهی افزونههای نصب شدهی کاربران روی این مرورگر با عنوان legacy فهرست شوند. همچنین کاربران با یک پیام هشدار با مضمون اینکه افزونه برای استفاده در فایرفاکس تأیید نشده و به حالت غیرفعال درآمده است مواجه شدهاند.
در روز چهارم مه (۱۴ اردیبهشت) در بخش گزارش باگهایموزیلا، تیکت جدیدی ثبت شده که اعلام میکند کد امضا کردن تاییدیه در مرورگر با مشکل مواجه شده و به حالت منقضی درآمده است. از آنجا که این مشکل به یک تاییدیهی اساسی مرتبط است، نصب مجدد افزونهها نمیتواند آن را رفع کند. اگر شما این کار را انجام دهید درنهایت احتمال دارد با پیام خطای متفاوتی مواجه شوید ولی افزونهها همچنان غیرفعال باقی میمانند. اینکه مشکل غیرفعال شدن افزونهها برای همهی کاربران حل شود نیازمند پیگیری از طرف موزیلا است و این شرکت باید یک وصلهی نرمافزاری برای حل آن ارائه دهد.
کیتلین نایمان مدیر بخش افزونههای موزیلا در انجمن گفتگوی آنلاین این شرکت در رابطه با مشکل فوق اینگونه نوشته است:
حدود ساعت ۶ گزارشی دریافت کردیم که مربوطبه تاییدیه بوده و باعث شده تا افزونههای جانبی فایرفاکس غیرفعال شوند و نصب مجدد آنها نیز این مشکل را رفع نمیکند.
تیم ما هماکنون در حال کار روی مشکل یاد شده است. بهزودی و بهمحض اینکه اطلاعات بیشتری بهدست آوریم، بهروزرسانی جدیدی برای رفع این مورد ارائه خواهیم داد.
همچنین در حساب رسمی توییر فایرفاکس اعلام شده:
بابت مشکلی که درحال حاضر با افزونههای فایرفاکس رخ داده، متاسف هستیم.
ما بهسختی درحال کار برای رفع مشکل هستیم و شما را در جریان این بهروزرسانی قرار خواهیم داد.
در ساعت ۱۱ چهارم مه موزیلا پستی در بلاگ خود منتشر کرد که در آن اعلام کرد مشکل مورد بحث هماکنون در نسخهی استاندارد دسکتاپ این مرورگر رفع شده.است، و برخی نسخههای دیگر فایرفاکس (از جمله نسخه اندروید) نیاز به بهروزرسانی جداگانهای دارند. وصلهی نرمافزاری برای نسخهی دسکتاپ بهطور خودکار طی چند ساعت آینده روی این مرورگر اعمال خواهد شد.
رفع مشکل غیرفعال شدن افزونههای فایرفاکس بهصورت خودکار در پسزمینهی این مرورگر اعمال خواهد شد. برای فعال کردن مجدد افزونهها نیازی به طی کردن چند مرحله نخواهید داشت. درواقع برای حل مشکل مورد اشاره نیاز نیست افزونهها را حذف کرده و مجددا اقدام به نصب آنها کنید. حذف افزونهها باعث میشود تا همهی دادههای مرتبط با آنها نیز بهطور کامل حذف شود و این درحالی است که غیرفعال کردن و فعال کردن مجدد افزونهها، دادههای مربوطبه آنها را حذف نخواهد کرد.
حدود ۱۰ سال پیش، یوتیوب (YouTube) بنری برای آندسته از بازدیدکنندگان که بااستفادهاز اینترنت اکسپلورر ۶ (IE6) از یوتیوب استفاده میکردند، به نمایش در آورد که حاوی هشداری مبنی بر توقف فوری پشتیبانیهای این سایت از این مرورگر قدیمی مایکروسافت بود. این اخطار درست زمانی در یوتیوب نشان داده شد که کاربران اینترنت اکسپلورر ۶ هنوز حدود ۱۸ درصد از کل کاربران یوتیوب را تشکیل میدادند. برخی از مهندسان یوتیوب که از ارائهی پشتیبانی به این مرورگر پیر و فرسوده خسته شده بودند و آن را مانعی در مسیر اجرای سریعتر برنامههای خود میدیدند، بااستفادهاز روشی غیرمعمول تصمیم به حذف همیشگی اینترنت اکسپلورر ۶ گرفتند.
اینترنت اکسپلورر بهعنوان مرورگر پیشفرض ویندوز XP در سال ۲۰۰۱ عرضه شد؛ یعنی سالها پیش از آنکه اولین نسخهی کروم در سال ۲۰۰۸ منتشر شود. کریس زاخاریس (Chris Zacharias)، یکی از مهندسان سابقگوگل (Google) و یوتیوب، به این نکته اشاره میکند که مهندسان یوتیوب تقریبا هر هفته مجبور بودند یکی از رابطهای کاربری که اجرای آن در اینترنت اکسپلورر ۶ دچار مشکل میشد را ترمیم کنند و هر هفته باید به این رویه ادامه میدادند، چرا که به آنها گفته شده بود شاید شرایط لازم برای ارتقاء مرورگرهای کاربران فراهم نیست. او دربارهی چگونگی تصمیمگیری دربارهی حذف این مرورگر میگوید:
ما بهصورت جمعی در اینباره که چگونه میتوانیم انتقام خود را از اینترنت اکسپلورر ۶ بگیریم، رویابافی میکردیم. نقشه خیلی ساده بود. ما یک بنر کوچک روی ویدئو پلیرهای سایت قرار دادیم که تنها برای کاربران این مرورگر خاص نشان داده میشد.
و به این ترتیب، بنری ساده اما بسیار تأثیرگذار طراحی شد. گروهی از مهندسان با علم به اینکه بیشتر کارمندان یوتیوب که از محیط عملیاتی شرکت استفاده میکنند، اصلا این بنر را نمیبینند، اقدام به نمایش آن در صفحات مختلف سایت برای کاربران اینترنت اکسپلورر ۶ کردند. گوگل چند سال پیش از آن، یوتیوب را خریده بود و این سایت هنوز سازگاری کاملی با سیاستها و زیرساختهای گوگل پیدا نکرده بود.
بهلطف مجوزهای خاصی بهنام «OldTuber» که در ابتدای دورهی ادغام آن با گوگل ایجاد شده بودند، مهندسان یوتیوب میتوانستند قوانین و سیاستهای اجرای کد گوگل را دور بزنند و بهطور مستقیم، تغییراتی در آندسته از کدهای یوتیوب ایجاد کنند که بازدیدهای محدودی روی آنها انجام میشد. زاخاریس و برخی دیگر از مهندسین، مجوز OldTuber را بهدست آوردند و اجازه پیدا کردند بنر را جایی قرار بدهند که نظارت بهشدت کمی روی آن انجام میشد. او اقرار میکند:
فرصتی برای حذف همیشگی اینترنت اکسپلورر ۶ پیدا کرده بودیم که شاید دیگر هیچوقت بهدست نمیآمد.
این بنر در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ به نمایش درآمد و مطبوعات بلافاصله بر اقدام گوگل برای توقف همیشگی ارائهی پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر ۶ صحه گذاشتند. زاخاریس میگوید:
اولین فردی که بهسراغ ما آمد، مدیر تیم بود. همهی مطبوعات مهم در عرصهی فناوری این سؤال را میپرسیدند که چرا یوتیوب اقدام به تهدید قطع پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر ۶ کرده است؛ آن هم زمانیکه این مرورگر هنوز کاربران زیادی داشت.
وی اضافه میکند:
ما با شوق همهچیز را دربارهی اقدام خودمان برای گروه PR توضیح دادیم تا نکات لازم را برای توضیح و بسط جریانی که در رسانهها به راه افتاده بود، طراحی کنند.
دو تن از وکلای گوگل نیز میخواستند بدانند که چرا یوتیوب آن بنر را در سایت منتشر کرده است و خواهان توقف فوری آن بودند. آنها فکر میکردند یوتیوب، کروم را بهعنوان مرورگر جایگزین اینترنت اکسپلورر به کاربران خود تبلیغ میکند و نگران بودند که قانونگذاران اتحادیهی اروپا درصدد اقدامات ضدرقابتی برآیند. اما درنهایت به آنها ثابت شد که مهندسان یوتیوب طوری این بنر را برنامهریزی کردهاند که بهصورت تصادفی مرورگرهایی مانند فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر ۸ و حتی اپرا را هم به کاربران پیشنهاد کند و درنتیجه، وکلا بدون هیچ نگرانی دیگری به دفاتر خود برگشتند.
این بنر به سایر بخشهای تحت مالکیت گوگل نیز راه یافت. تیم گوگل داکس (Google Docs) نیز پیام مشابهی را حاوی هشداری درباره قطع پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر ۶ روی صفحههای خود به نمایش گذاشت. بهگفتهی زاخاریس:
مدت کوتاهی پس از اینکه بنر یوتیوب منتشر شد، یکی از مهندسین گوگل داکس نیز که در حال آزمایش اینترنت اکسپلورر ۶ بود، آن را دید و بهسرعت بهعنوان یک مدرک ضمیمهی توضیحات خود مبنی بر اینکه آنها هم باید همین کار را انجام بدهند، به مدیر خود نشان داد.
حرفهایی که در گوگل به گوش میرسید، حول محور اقدام تیم گوگل داکس مبنیبر افزودن بنر اینترنت اکسپلورر ۶ در سایت خود بود؛ بنابراین، تا حد زیادی همه آنها را بهعنوان ابداعکنندگان این بنر میشناختند و اسمی از تیم اصلی مهندسی یوتیوب برده نمیشد. نتیجهی نمایش این بنر، کاهش شدید ترافیک کاربران اینترنت اکسپلورر ۶ بود. زاخاریس اضافه میکند:
درعرض یکماه، کاربرانی که از اینترنت اکسپلورر ۶ استفاده میکردند، به نصف کاهش یافتند و بیش از ۲۰درصد از ترافیک جهانی اینترنت اکسپلورر ۶ کاسته شد و ترافیک سایر مرورگرها نیز بههمان میزان افزایش یافت. نتیجهی حاصل بسیار بهتر از آن بود که تیم توسعهی وب ما فکر میکرد.
مدیران ارشد تیم مهندسی یوتیوب زمانی از ماجرا سر درآورد که دیگر خیلی دیر شده بود. آنها بهناچار و بااکراه پذیرفتند که هدف، وسیله را توجیه میکند و با موافقت آنها، به یکباره استفاده از این بنر در سایتهای دیگر فراگیر شد. مهندسین یاغی یوتیوب بااستفادهاز برنامهی زیرکانه و محرمانهی خود موفقبه شکست و حذف همیشگی اینترنت اکسپلورر ۶ شدند و میزان استفاده از این مرورگر پیر در ایالات متحده تا آوریل ۲۰۱۲ به زیر یکدرصد رسید. حتی مایکروسافت هم کنارگذاشتهشدن آن را جشن گرفت. درواقع، مایکروسافت باید قدردان مهندسان خلاق یوتیوب و توسعهدهندگان گوگل باشد که کاربران اینترنت اکسپلورر ۶ را متقاعد کردند بالاخره مرورگرهای قدیمی خود را ارتقاء بدهند.