قالب های فارسی وردپرس 23

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 23

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

راهنمای جامع سئو (SEO) در وردپرس به زبان ساده

بهبود بخشیدن سئو وردپرس ممکن است برای کسان تازه‌کار ترسناک باشد، به‌خصوص اگر آشنایی چندانی با فناوری نداشته باشند. اما جای نگرانی هستی ندارد، چون این جستار چندان هم پیچیده نیست. شما می‌توانید با مطالعه این راهنما با مقدمات سئو آشنا شوید و سپس شروع به استفاده از آن‌ها بر روی وب‌سایت خود کنید.

سئو چیست


سئو عبارت اختصاری برای «بهینه‌سازی موتور جستجو» (Search Engine Optimization) است. سئو راهبردی است که مالکان وب‌سایت‌ها برای داشتن شدامد بیشتر از طریق شفا رتبه سایت در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. بهینه‌سازی موتور جستجو ربطی به ابله زدن گوگل یا بازی دادن سیستم ندارد. سئو صرفاً مربوط به خلق وب‌سایتی است که کد و قالب‌بندی بهینه‌ای دارد و یافتن وب‌سایت را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند.

زمانی که ملت در وب به پیگیری موضوعاتی جستجو می‌کنند که شما در مورد آن‌ها مطلبی نوشته‌اید، محتوای بهینه‌سازی شده برای موتور جستجو در نتایج جستجو بالاتر ظاهر می‌شود و کسان اکثریت از این روش وارد وب‌سایت شما می‌شوند.


چرا سئو مهم است
موتورهای جستجو غالباً بزرگ‌ترین منبع ترافیک برای اغلب وب‌سایت‌ها محسوب می‌شوند. گوگل و موتورهای جستجوی دیگر از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای درک و رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو کاربرد می‌کنند. ولی این الگوریتم‌ها کامل نیستند و برای اینکه درک کنند محتوای یک نوشته در ارتباط با چه موضوعی است، به کمک شما نیاز دارند.

اگر محتوا بهینه‌سازی نشده باشد، در این صورت موتورهای جستجو متوجه نمی‌شوند که آن را چگونه باید رتبه‌بندی کنند. در نتیجه وقتی ملت در باره موضوعاتی که شما در باره آن نوشته‌اید، جستجو می‌کنند، وب‌سایت شما در نتایج جستجو نما نمی‌شود و شما کل آن ترافیک را از دست می‌دهید. برای کل مالکان کسب‌وکارها مهم است که وب‌سایتشان به شیوه مناسبی در موتورهای جستجو نما شود لغایت بتوانند ترافیک جستجویشان را افزایش دهند.

مقدمات سئو وردپرس
می‌توان بحث سئو را به بحث فنی تبدیل کرد، ولی نباید این پیشه را انجام داد. با یادگرفتن تنها چند نکته مقدماتی در مورد روش سئوی وردپرس میتوانید وب‌سایت خویش را شفا بخشیده و شدامد آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید. برای استفاده از فناوری‌های که در این نوشته معرفی می‌کنیم، نیاز نیست یک نابغه تکنولوژی باشید. در همین بی گمان که از وردپرس استفاده میکنید بعد آمادگی به کارگیری فناوری‌های شناسایی شده را دارید. پیش به‌سوی بهبود وب‌سایت وردپرس!

بررسی تنظیمات نمایش وب‌سایت
وردپرس یک امکان داخلی برای مخفی کردن محتوای وب‌سایت از موتورهای جستجو دارد. هدف از تدارک این گزینه، برپایی فرصتی برای آماده‌سازی وب‌سایت پیش از عرضه عمومی آن بوده است. ولی بعضی اوقات این گزینه به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شود و مایه می‌شود که وب‌سایت از دید موتورهای جستجو پنهان بماند.

اگر وب‌سایت شما در نتایج جستجو نما نمی‌شود، در این صورت نخستین چیزی که باید رسیدگی کنید، این است که این گزینه انتخاب نشده باشد. بس است وارد محیط مدیریت وب‌سایت وردپرس شوید و به صفحه Settings » Reading بروید.



در ذیل صفحه به تقسیم Search Engine Visibility بروید و مطمئن شوید که گزینه (Discourage search engines from indexing this site) گزینش نشده باشد. بر روی دکمه «Save Changes» کلیک کنید لغایت تغییراتی که سپریدن داده‌اید، اندوخته شوند.

استفاده از ساختارهای url پسندیده سئو در وردپرس
Url های مناسب حاوی کلماتی هستند که به‌طور روشن محتوای صفحه را توصیف می‌کنند و خواستن آن‌ها برای انسان و در ضمن موتورهای جستجو آسان است. بعضی از نمونه‌های url های مناسب در ادامه ارائه شده‌اند:

http://www.Wpbeginner.Com/how-to-install-wordpress/
http://www.Wpbeginner.Com/common-wordpress-errors-and-how-to-fix-them/

توجه داشته باشید که این url ها خوانا هستند و کاربر میتواند تنها با نگاه کردن به آن‌ها محتوای صفحه را گمان بزند. بعد url های غیر مناسب برای سئو چه شکلی هستند؟

http://www.Wpbeginner.Com/?P=10467
http://example.Com/archives/123

موارد فوق از اعدادی استفاده میکنند که ربطی به محتوای صفحه ندارد و کاربر نمیتواند با نگاه کردن به آن‌ها گمان بزند که محتوای صفحه چیست. به کارگیری ساختارهای پیوند یکتایی که برای سئو مناسب هستند، شایستن بالاتر آمدن وب‌سایت شما در نتایج جستجو را افزایش می‌دهد. در ادامه شیوه بررسی و به‌روزرسانی ساختار پیوند یکتای سایت وردپرس را مشاهده می‌کنید.


برای این قصد باید به آدرس Settings » Permalinks بروید. گزینه post name را برگزیدن کنید و سپس بر روی دکمه Save Changes کلیک کنید لغایت تغییرات اندوخته شوند.



نکته: اگر وب‌سایت شما برای بیش از شش ماه کار و جنبش داشته است در این چهره ساختار پیوند یکتای خود را تغییر ندهید، مگر اینکه از گزینه‌های عددی کاربرد کنید. اگر از ساختار روز و نام نوشته یا ماه و نام نوشته استفاده می‌کنید، به این کار پیوسته دهید. با تغییر دادن ساختار پیوند یکتا بر روی وب‌سایت‌های باستانی پیوستگی مطالب با رسانه‌های اجتماعی قطع میشود و خطر از دست رفتن رتبه موجود سئو نیز وجود دارد.

اگر ناچار باشید ساختار پیوند یکتای خود را تغییر دهید در این چهره باید از یک فرد کارآزموده بخواهید این پیشه را اتمام دهد و نوشته‌های شما را به‌طور صحیحی ریدایرکت کند.

www یا بدون www
اگر به تازگی وب‌سایت خود را پیش درآمد کرده‌اید در این چهره باید برگزیدن کنید که میخواهید آیت سایت‌تان با www (مثال: http://www.Example.Com) یا بدون آن (مثال: http://example.Com) پیش درآمد شود. موتورهای جستجو این دو وب‌سایت را متفاوت از هم می‌شناساند فلذا باید یکتا از آن‌ها را بهره‌گیری کنید.

می‌توانید با مراجعه به صفحه Settings » General ترجیح خود را تنظیم کنید. ترجیح خودتان را در هر دو فیلد WordPress Address و Site Address وارد کنید.



برخلاف آنچه برخی افراد میگویند از نگرش سئو هیچ‌کدام از گزینه‌های بالا بر دیگری ارجحیت ندارد.

بهترین افزونه سئو وردپرس
یکی از بهترین بخش‌های وردپرس این است که برای هر چیزی یک افزونه وجود دارد و سئو نیز از این قاعده مستثنا نیست. هزاران افزونه سئو وردپرس وجود دارند که باعث شده است برگزیدن گرد از آن‌ها برای افراد تازه کار به کاری مشکل تبدیل شود. به‌جای اینکه برای وظایف گوناگون سئو، افزونه‌های جداگانه نصب کنید، می‌توانید از افزونه‌های سئوی وردپرسی بهره‌گیری کنید که همه جوانب را با هم داشته باشد و هم‌چنین مجانی باشند.

افزونه سئو وردپرس چیست؟

در خصوص سئو وردپرس افزونه های بسیار نکوداشتن برای کمک به شما وجود دارند که بهترین و مهم ترین افزونه سئو وردپرس Yoast SEO می باشد. در سایت های وردپرسی بیشترین میزان نصب را می نا به پلاگین Yoast SEO وابستگی داد. می نا گفت اغلب از 80 درصد از قابلیت هایی که در این افزونه قرار دارند به چهره مجانی در دسترس کاربران پیمان داده شده است. از آنگونه افزونه های سایر در گویه سئو وردپرس می توان All in one SEO pack را نام برد. هر یک از این افزونه ها قابلیت های بهتر و یا قابلیت های لاغر تری نسبت به یکدیگر دارند. افزونه Yoast SEO طبق پسینیان الگوریتم های گوگل و نکات سئو بروز رسانی می شود و نکته جالب آن از عقیده زبان پارسی این است که مشکلی در رابطه با راست چین بودن یا نگارش مطالب در این افزونه وجود ندارد زیرا دارای پنل تنظیمات و جعبه آنالیز محتوای مطالب فارسی می باشد. 


yoast


از امکانات افزونه سئو وردپرس Yoast SEO می نا به موارد ذیل اشاره نمود:

• نصب و تنظیمات راحت و آسان

• امکان مدیریت و ویرایش فایل های robots.txt و htaccess 

• حائز سرنوشت نقشه گوگل به صورت پیشرفته و پیشه ای

• مدیریت و آنالیز متون بدست جعبه افزونه در انتهای ویرایشگر دیداری

• قابلیت نمایش موقعیت کنونی کاربر Breadcrumbs در سایت و نتایج جستجوی گوگل

• امکان ریدایرکت متون به لینک اصلی

• قابلیت ویرایش عنوان و توضیحات سئو هر مطلب

• نمایش تعداد لینک های درونی و خارجی بهره‌گیری شده در متن

• قابلیت افزودن کد سرچ کنسول گوگل و کد آمارگیر گوگل آنالیزر

• توزیع قبل نمایش مطلب در نتایج جستجوی گوگل و شبکه های اجتماعی

• امکان مدیریت فید rss سایت و افزودن پیام دلخواه به لینک های فید

• اضافه کردن اتوماتیک متاتگ ها و لینک های باره بیچارگی سئو برای کل سایت و هر متن

• امکان گرفتن بک آپ از تنظیمات افزونه

• مدیریت شبکه های اجتماعی و افزودن متاتگ open graph در سایت

• نمایش میزان خوانایی و سئو متن ها با چراغ سبز، نارنجی یا قرمز

• قابلیت درون ریزی و برون بری تنظیمات در سایت دیگر


all in one


افزونه سئو وردپرس All in one SEO pack

پلاگین دیگری که پس از Yoast SEO جزو بهترین افزونه های سئو وردپرس می باشد افزونه All in one SEO pack می باشد. درست است که اکثر سئوکارها از Yoast SEO کاربرد می کنند اما این افزونه نیز همگی امکانات یواست را دارا می باشد ولی بیشترین تفاوت میان این دو افزونه سلیقه ایست. ولی بیشتر سئوکارهای تازه پیشه از افزونه آل این وان سئو پک استفاده می نمایند زیرا استفاده از آن ساده تر می باشد. آموزش حرفه ای سئو  این افزونه به محض ایجاد دگرگونی ها در الگوریتم های گوگل و در ضمن منتشر شدن آپدیت جدید وردپرس بروز رسانی می گردد و به کارگیری آن بسیار ساده می باشد. این افزونه هم حائز نسخه بازرگانی و هم دارای نسخه مجانی می باشد. از امکانات افزونه سئو All in one SEO pack می تاب به موارد ذیل اشاره نمود. 

• بهینه سازی خودکار عنوان پست ها برای سئو بهتر مطالب

• ارسال اتوماتیک پیام به گوگل در صورت تغییر در سئو و نگارش مطلب جدید

• پر کردن اتوماتیک متاتگ های مطالب

• سازگاری با گوگل amp بدون دربایستن به افزونه جانبی

• دارای نقشه xml گوگل مخصوص فیلم و ویدیو ها

• تنظیمات کامل تر نقشه گوگل xml sitemap نسبت به یواست

• و...


برای سئو وردپرس به چه نکاتی باید توجه کنید؟

برای سئو وردپرس می بایست تمام نکات را مورد توجه پیمان دیتا و هر کدام را با دقت و به صورت درست بر روی سایت خود انجام دهید لغایت به هدف خود دست یابید. 

• استاندارد سازی ساختار URL به صورتی که یو آر ال هر صفحه نشانه دهنده موضوع آن صفحه باشد و از واژه ها مرتبط در ساخت یو آر ال بهره‌گیری شود. 

• بهینه سازی عنوان صفحات سایت و پافشاری بر روی یک کلمه کلیدی در آن صفحه

• بهبود سرعت بارگذاری سایت

• بهینه سازی حجم عکس ها و استفاده از alt متناسب با سوژه پست و عکس

• شفا روش دسترسی کاربران به صفحات هدف

• ایجاد یک نقشه سایت برای کاربران سایت که با رویت آن آسان تر بتوان موضوعات را تماشا نمود

• در سایت خویش محتوای تکراری نداشته باشید

• کاربرد صحیح از ساختار breadcrumbs در سایت 

• استفاده از نقشه سایت که ساختار xml دارد

• کاربرد درست از تگ های عنوان در متن و به کارگیری کلمات کلیدی در این تگ ها

• به کارگیری فیلم برای نگه داشتن بیشتر کاربر در سایت

• ساخت صفحه قصد برای هر واژه کلیدی و بهینه کردن آن

• بهینه سازی حجم کدهای CSS و JS به هدف افزایش سرعت سایت

• فرآوری محتوای خوب با رعایت کاربرپسند بودن

• به کارگیری سیستم خبرنامه برای عضو شدن کاربران در سایت


در امر سئو ساختار سایت زیاد مهم است، در صورتی که سایت حائز ساختاری نیرومند باشد به کاربران و همچنین موتورهای جستجو این امکان را می دهد الی به سادگی و بدون سخت با گشتن در سایت شما مطالب باره عقیده خویش را بیابند. در جهت کمک به شفا ساختار سایت و بهینه سازی آن در افزونه یواست سئو خاصیت های بسیاری قرار داده شده است. اما همان طور که می دانید این افزونه یک دست موزه بیش نیست و موضوعی که باید مورد پروا پیمان بگیرد شیوه استفاده از این پلاگین می باشد، بعد تنها نصب کردن آن کافی نمی باشد.

FTP چیست؟ آشنایی با پروتکل انتقال فایل

اگر با متخصصان فناوری، علی‌الخصوص توسعه‌دهندگان وب کار کرده باشید، احتمالاً عبارت «FTP» را به وفور شنیده‌اید. شاید تا حدودی با کاربردها و اصطلاح FTP آشنا باشید. اما FTP چیست؟ در ادامه با زومیت همراه باشید.

ابتدا بهتر است با تعریف پروتکل آشنا شویم. بر اساس تعریف ویکی‌پدیا،

یک پروتکل به تعریف قالب و ترتیب مبادله پیام‌ها بین دو یا بیش از دو موجودیت ارتباطی می‌پردازد. به زبان ساده پروتکل یک قرارداد درباره نحوه‌ی مبادله‌ی اطلاعات در جامعه‌ی شبکه‌های کامپیوتری است و نوع عملیات لازم برای ارسال یا دریافت یک پیام را نیز مشخص می‌کند.

به طور ساده، FTP یک راه برای انتقال فایل‌ها به صورت آنلاین است. شاید با این تعریف، به وب‌سایت‌هایی که در مرورگرهای خود و در اینترنت می‌بینید فکر کنید. اما باید توجه داشته باشید که مرورگرها تنها از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند، اما پروتکل‌های زیادی هستند که در کنار یکدیگر بستر اینترنت را تشکیل می‌دهند. برای مثال IMAP و POP، دو پروتکلی هستند که در ایمیل‌ کلاینت‌ها برای دریافت و ارسال پیام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا XMPP پروتکلی است که برای ارسال و دریافت پیام‌های فوری (Instant Messages) به کار گرفته می‌شود و همچنین DNS یا Domain Name Service، پروتکلی برای ترجمه‌ی نام دامنه به IP آدرس است.

به همین ترتیب، FTP یا File Transfer Protocol نیز یک پروتکل محسوب می‌شود. FTP به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌هایی است که تا به امروز مورد استفاده گرفته است و یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای انتقال فایل‌ها محسوب می‌شود. یک سرور FTP، فولدرها و زیرفولدرهایی را برای انتقال فایل در دسترس کاربر قرار می‌دهد. کاربران به کمک اطلاعات کاربری به این سرور متصل شده و از طریق نرم‌افزارهای مختلف امکان دانلود فایل از سرور و به همین ترتیب آپلود به سرور را پیدا می‌کنند.

بسیاری از کاربران هیچ‌گاه یک سرور FTP ندارند. اما اگر شما صاحب یک وب‌سایت هستید، سرور FTP یک ابزار ضروری و کارآمد برای شما محسوب می‌شود. از آنجا که FTP یک سرویس پایه‌ای و مهم در وب است، حتی اگر توسعه‌دهنده‌ی وب نیستید، آشنایی با آن مفید و کاربردی است. در ادامه‌، اطلاعاتی که لازم است به عنوان یک کاربر اینترنتی درباره FTP و کاربرد آن بدانید، آمده است.

FTP چه کاربردی دارد؟

FTP، برای توسعه‌دهندگان وب، ابزاری است برای انتقال فایل‌ها از کامپیوتر محلی به سرور میزبان وب‌سایت. برای مثال اگر شما بخواهید سیستم مدیریت محتوا WordPress را بر روی سرور میزبان نصب کنید، برای انتقال فایل‌ها بین سرور و کامپیوتر به FTP نیاز خواهید داشت.

کاربردهای سرور FTP

FTP در مواردی هم برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال کاربری پس از آپلود فایل در سرور FTP، لینک دسترسی به آن را در اختیار سایر کاربران قرار می‌دهد. اگرچه این روش به اشتراک‌گذاری در دنیای سرویس‌های ابری متداول نیست اما برخی کاربران ترجیح می‌دهند تا با ایجاد میزبان (Host) برای فایل‌ها در سرور خانگی خود، سرویس FTP خود را راه‌اندازی کنند.

FTP به چه شکل است؟

به طور پیش فرض، FTP مشابه سایر فایل‌های ذخیره شده بر روی رایانه و با ساختاری شبیه به فولدر است. به گونه‌ای که به راحتی می‌توان آن را مرور کرده و مشاهده کرد. برای آشنایی بیشتر با این تعریف، می‌توانید یکی از سرورهای FTP را ببینید. برای مثال، شرکت ادوبی (Adobe) پیشنهاد می‌کند تمام کاربرانی که دارای کلید محصول (Product Key) معتبر بوده و CD نصب را از دست داده‌اند، نرم‌افزارهایشان را از طریق سرور FTP شرکت ادوبی، دانلود کنند.

سرور FTP شرکت ادوبی

مرورگرهایی مانند گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس امکان دسترسی و مشاهده‌ی سرورهای FTP (بدون امکان آپلود فایل) را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. به این ترتیب مرور سرورهای FTP آسان‌تر خواهد بود. شرکت‌ها و مؤسسات زیادی هستند که سرورهای FTP را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همین در دسترس بودن، باعث کاهش امنیت این نوع سرورها می‌شود. چرا که به مرورگر زمان، سرور مملو از فایل‌های ناقص، آلوده و بعضاً خطرناک می‌شود. از این رو بیشترین کاربرد FTP، آپلود فایل مثلاً از کامپیوتر شخصی به سرور محل کار است. البته همان‌ گونه که پیشتر نیز اشاره شد، این کاربرد هم با ظهور سرویس‌های ابری محبوبیت خود را از دست داده است.

آیا FTP ایمن است؟

در طراحی و پیاده‌سازی خیر. عمر پروتکل FTP به سال ۱۳۵۰ باز می‌گردد، یعنی زمانی که هنوز صحبتی از امنیت سایبری به میان نیامده بود. این مسأله به آن معنا است که ارتباط‌ها و تراکنش‌ها در پروتکل FTP رمزنگاری (Encrypted) نمی‌شوند. از این رو اگر کسی به مسیر ارتباطی FTP دسترسی پیدا کند به راحتی می‌تواند تراکنش‌ها را شنود کرده و در صورت لزوم آنها را دریافت کند.

به همین دلیل است که کاربران FTP اکنون از FTPS استفاده می‌کنند. FTPS دقیقاً مشابه FTP است، با این تفاوت که همه چیز در آن رمزنگاری شده است و بر همین اساس جاسوس‌ها، خراب‌کار‌ها و یا هر کاربر غیرمجاز دیگر در صورت دسترسی به فایل‌ها نیز نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. امروزه شرکت‌ها ضمن خودداری از انتقال اطلاعات رمزنگاری نشده، به جای سرویس FTP، سرویس امن FTPS را ارائه می‌دهند.

بهترین کلاینت (نرم‌افزار)‌های FTP کدامند؟

نرم‌افزارهای زیادی برای کار با سرورهای FTP وجود دارند. در این میزان نرم‌افزارهایی مانندWinSCP یا CyberDuck یا FileZilla و یا FireFTP در زمره‌ی بهترین نرم‌افزار‌های FTP هستند.

چگونه می‌توان سرور FTP شخصی راه‌اندازی کرد؟

علاوه بر کامپیوتر‌ خانگی، تبلت یا گوشی هوشمند را نیز می‌توان به یک سرور FTP تبدیل کرد. برای راه‌اندازی یک سرور FTP، کاربران ویندوز تنها باید نرم‌افزاری مانند FileZilla Server را دانلود کنند.

کلاینت FTP

اما کاربران مک به نرم‌افزارهای واسطه نیاز ندارند. در پنجره System Preferences وارد بخش Sharing شده و گزینه Remote Login را فعال کنید. این تغییر، یک سرور FTPS را بر روی مک شما فعال خواهد کرد. به این ترتیب، یک راه امن برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها با کاربران ایجاد می‌شود.

راه‌اندازی سرور FTP در مک

برای مرور سرور و دانلود فایل‌های موجود در سرور FTP، کاربران باید یک کلاینت یا نرم‌افزار FTP را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده و در پایان به کمک آی‌پی آدرسی که شما به عنوان سرور FTP تنظیم کردید به سرور FTP شما متصل شوند.


مایکروسافت: مرورگر اج کماکان نسبت به رقبا انرژی کمتری مصرف می‌کند

در دوره‌ای از زمان، تلاش شرکت‌ها صرفا معطوف به سریع‌تر ساختن مرورگرها و افزایش امتیاز آنها نسبت به رقبای دیگر در بنچمارک‌های JavaScript بود. اگرچه اکنون نیز سرعت کماکان شاخصه‌ی مهمی محسوب می‌شود، اما بسیاری از توسعه‌دهندگان اکنون بیشترین تمرکز خود را بر روی افزایش بهره‌وری مرورگرها از انرژی صرف می‌کنند، چرا که در حال حاضر بسیاری از کاربران وب‌گردی‌های خود را در دستگاه‌های قابل حمل مانند لپ‌تاپ انجام می‌دهند. زمانی که مایکروسافت ادعا کرد که مرورگر اج از لحاظ بهره‌وری انرژی عملکرد بهتری نسبت به رقبای دیگر خود نظیر کروم، فایرفاکس و اپرا دارد، در حقیقت بحث جالب توجهی را آغاز کرد.

امروز، مایکروسافت با آمار و ارقام جدیدی براساس نسخه‌ی جدید اج در آپدیت سالانه‌ی ویندوز، بازگشته است. به گفته‌ی مایکروسافت، مرورگر اج کماکان نسبت به رقبای دیگر خود (شامل مرورگر اپرا در حین فعال بودن قابلیت اختصاصی energy-saving آن)، عملکرد بهتری دارد. مایکروسافت مدعی است که بازده‌ نسخه‌ی جدید اج از لحاظ رندر کردن صفحات، اکنون در تست‌های شبیه‌سازی شده‌ی این شرکت، تا ۱۲ درصد بیشتر شده است. لازم به ذکر است که در این تست سایر رقبا نیز عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته‌اند که این خود نشان‌دهنده‌ی لازمه‌ی وجود رقابت بین شرکت‌های مختلف است.

عملکرد مرورگر اج

اما مایکروسافت می‌گوید که استفاده از مرورگر اج در قیاس با به کارگیری سایر مرورگرها، می‌تواند بین ۲۳ تا ۶۹ درصد طول عمر باتری لپ‌تاپ شما را بهبود بخشد. مرورگر کروم که اخیرا آپدیت‌های متعددی را در ارتباط بهره‌وری دریافت کرده است، کمان نسبت به اپرا و فایرفاکس عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش می‌گذارد. در یکی از تست‌های مایکروسافت که نشان‌دهنده‌ی طول عمر باتری لپ‌تاپ حین استریم کردن ویدئو بود، عملکرد اج در حدود ۶۲ درصد بهتر از فایرفاکس بود.

کد منبع تستی که مایکروسافت در آزمایش‌های خود به کار برده، در وب‌سایت گیت‌هاب در دسترس است. با توجه به آنکه مایکروسافت عملکرد مرورگرها را تنها در ویندوز ۱۰ بررسی کرده، بنابراین داده‌های جمع‌آوری شده، شامل عملکرد مرورگر سافاری اپل نیست. بنابراین اپل نیز احتمالا این ادعا را خواهد کرد که مرورگر این شرکت نسبت به رقبای خود در سیستم عامل OS X عملکرد بهتری از لحاظ بهره‌وری انرژی دارد.

حتی تصاویر پیکسلی و تار شده هم دیگر در اینترنت در امان نیستند

همه روزه تعرض به حریم خصوصی در فضای مجازی و اینترنت، به ویژه تصاویر پیکسلی و بلور شده، ساده‌تر از گذشته می‌شود. استفاده از چنین متدهایی، مشاهده‌ی اطلاعات حساس مثل پلاک خودرو یا تصاویر سانسور شده را دشوار می‌کند، اما پژوهشگران دانشگاه‌های تگزاس و کورنل، معتقد هستند که در عصر یادگیری ماشینی، امنیت چنین متدی را به شدت به مخاطره می‌اندازد.

اعضای این تیم سه‌نفره با استفاده از ابزار‌های ساده‌ی یادگیری عمیق، با دقت بالایی، قادر به شناسایی چهره‌ها و اعداد نامشخص و مبهم شدند. در داخل یک مجموعه از داده‌های استاندارد که احتمال شناسایی یک چهره توسط انسان، در حدود ۰.۱۹ درصد است، این الگوریتم از دقت ۷۱ درصدی بهره می‌برد و چنانچه الگوریتم فرصت ۵ بار حدس زدن داشته باشد، دقت آن به ۸۳ درصد خواهد رسید. گفتنی است که الگوریتم، تصویر را از حالت بلور خارج نمی‌کند و صرفا براساس اطلاعاتی که دارد، آنچه را که از تصویر مبهم می‌بیند، شناسایی می‌کند. راهکار جدید ارائه شده توسط پژوهشگرها بر روی تصاویر بلور، پیکسلی شده و P3 که نوعی از رمزگذاری JPEG به عنوان روشی ایمن جهت پنهان‌سازی اطلاعات است، عمل می‌کند. 

در طی سال جاری ابزارهای مختلفی برای شناسایی تصاویر بلور و پیکسلی توسعه داده شده‌اند که یکی از آنها متدی است که توسط پژوهشگران موسسه‌ی مکس پلانک برای شناسایی تصویر بلور شده‌ی افراد در فیسبوک، ایجاد شده است. اما آنچه که راهکار جدید توسعه‌ داده شده توسط پژوهشگران دانشگاه‌های تگزاس و کورنل را از این متد متمایز می‌سازد، سادگی آن است. در راهکار جدید از کتابخانه‌ی منبع باز یادگیری عمیق Torch، الگوها و داده‌های استاندارد منبع باز آن استفاده می‌شود.

شناسایی تصاویر بلور به کمک یادگیری ماشینی

ویتالی اشماتیکوف، پروفسور دانشگاه کورنل می‌گوید:

ما از یک راهکار ضعیف استفاده کردیم، با این تفاوت که آن را با مجموعه‌ای از داده‌های آموزشی، شبکه‌ی عصبی و الگوریتم‌های استاندارد شناسایی تصویر ترکیب کردیم، اما با این راهکار قادر به ثبت نتایج خوبی بودیم.

اشماتیکوف اذعان دارد که راهکار توسعه داده شده توسط موسسه‌ی مکس پلانک متفاوت‌تر بوده و ظرافت بیشتری دارد، چرا که این راهکار سررشته‌ها و سرنخ‌های متنی موجود در خصوص هویت را نیز به حساب می‌آورد. اما وی می‌گوید راهکار ساده‌تر او، نشانگر این موضوع است که این متدهای امنیتی تا چه حد ضعیف و غیر قابل اتکا است، با این حال وی به این موضوع اشاره نداشته است که راهکار او در یک تست قیاسی، تا ۱۸ درصد دقت بیشتری داشته است.

برای توسعه‌ی راهکار جدید جهت شناسایی چهره‌ها در ویدئوهای یوتیوب، پژوهشگران تصاویری را که به صورت عمومی در دسترس بودند، توسط ابزار ویدئوی یوتیوب بلور می‌کردند. در نهایت هر دو نسخه از مجموعه‌ی تصاویر را وارد الگوریتم خود می‌کردند تا این الگوریتم مرتبط ساختن الگوهای بلور را با چهره‌های واضح، بیاموزد. الگوریتم پس از دریافت تصاویر مختلف یک شخص، با دقت ۵۷ درصد یا ۸۵ درصد، در صورتی که امکان پنج بار آزمون، فراهم می‌شد، هویت افراد را شناسایی می‌کرد.

ریچارد مک‌فرسون، یکی از دانشجویان دانشگاه کورنل می‌گوید:

عملکرد روشی که ما توسعه دادیم، بسیار ساده است، تنها محدودیت موجود، لزوم داشتن مجموعه‌ای از داده‌ها است که توسط آن امکان یادگیری ماشین فراهم شود که خوشبختانه این مجموعه هم در دسترس است.

مجموعه‌ی داده‌های آموزشی می‌تواند صرفا تصاویر فیسبوک یا دیرکتوری پرسنل یک وب‌سایت باشد. برای کاربرد اعداد و حروف (حتی در فرم دستی)، داده‌های آموزشی مورد نیاز، به صورت عمومی در دسترس است. کمپانی‌های مانند یوتیوب که بلور کردن تصاویر را توصیه می‌کنند، باید در بیانیه‌ی مرتبط با حریم خصوصی خود، این موضوع را به صورت واضح بیان کنند که استفاده از چنین متدی، اطلاعات را تنها در مقابل انسان در امان نگه می‌دارد، نه ماشین‌‌ها یا افرادی که با فرد مورد نظر خصومت دارند.